Studium
Pro studenty
Testy
Pro studenty

Testy

Testování v průběhu studia

Každá škola je povinna sledovat a hodnotit průběžně sledovat míru osvojených znalostí a dovedností žáků. Tato povinnost vyplývá z tzv. školského zákona (Zákon č. 561/2004 Sb.). Na dodržování tohoto zákona (mimo jiné) dohlíží Česká školní inspekce, která  pravidelně kontroluje a hodnotí kvalitu vzdělávání ve školách. Součástí těchto kontrol je i sledování, jak školy monitorují a hodnotí znalosti a dovednosti žáků, a to nejen v kontextu individuálním, ale i celoškolním.  

V průběhu svého studia se mohou žáci setkat s celou řadou různých testů a testování, například: 

  • Testy České školní inspekce (ČŠI) 
    Testy ČŠI pokrývají širokou škálu vzdělávacích témat a gramotností, včetně čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti. Tyto testy zjišťují úroveň základních dovedností a znalostí žáků, jejich schopnost řešit problémy, porozumění textu a schopnost aplikovat matematické koncepty v reálných situacích. 

  • Testy Kalibro 
    Testy Kalibro se zaměřují na hodnocení znalostí a dovedností žáků v různých předmětech, jako jsou Český jazyk, Matematika, Přírodověda a další. Tyto testy zjišťují úroveň porozumění textu, matematické dovednosti, schopnost aplikovat vědomosti v praktických situacích a další klíčové kompetence. Pomáhají také identifikovat oblasti, kde žáci potřebují další podporu. 

  • Testování InspIS SET 
    InspIS SET je systém pro elektronické testování, který nabízí různé testy pro základní a střední školy. Testy jsou zaměřeny na hodnocení znalostí a dovedností v různých předmětech. Tyto testy mohou zjišťovat úroveň porozumění textu, matematické a přírodovědné dovednosti, schopnost řešit problémy a aplikovat znalosti v praktických situacích. Výsledky testů poskytují učitelům cenné informace pro přizpůsobení výuky potřebám žáků. 

  • Národní srovnávací zkoušky (NSZ) 
    Národní srovnávací zkoušky se zaměřují na hodnocení široké škály dovedností a znalostí, včetně obecných studijních předpokladů, matematiky a cizích jazyků. Zjišťují schopnost logického a kritického myšlení, porozumění textu, matematické dovednosti, jazykové dovednosti a schopnost aplikovat vědomosti v různých kontextech. 

  • Testování PIRLS, TIMSS a PISA 
    Mezinárodní srovnávací testy, jako jsou PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study), TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) a PISA (Programme for International Student Assessment), se zaměřují na hodnocení čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti žáků. Výsledky těchto testů poskytují cenné informace o úrovni vzdělání v mezinárodním srovnání. 

 

 

CELOŠKOLNÍ MAPOVÁNÍ A HODNOCENÍ ZNALOSTÍ  

Gymnázium Děčín klade důraz na  responzivní formy výuky a systematické mapování a hodnocení znalostí a dovedností žáků v průběhu celého studia. Proto jsme zavedli tři klíčové typy testů, které pomáhají učitelům i žákům sledovat pokrok a přizpůsobovat výuku individuálním potřebám. Tyto testy jsou realizovány v různých fázích studia a mají specifické cíle a zaměření. 

1. ročníky/kvinta: Mapování znalostí a dovedností; vstupní testy 

Vstupní testy jsou realizovány v prvních ročnících čtyřletého studia a v kvintě osmiletého studia. Jejich cílem je zjistit aktuální úroveň znalostí a dovedností žáků, kteří přicházejí po základní škole, respektive žáků přecházejících z nižšího gymnázia na vyšší. Testovány jsou znalosti a dovednosti v předmětech Český jazyk, Anglický jazyk a Matematika. Tyto testy nejsou hodnoceny známkou a slouží jako diagnostický nástroj pro učitele. 

2. ročníky/sexta: Ročníkový testy 

Srovnávací testy jsou realizovány ve druhých ročnících čtyřletého studia a v sextě osmiletého studia. Jejich cílem je zjistit aktuální úroveň a progres znalostí a dovedností žáků, včetně možnosti srovnání s výsledky vstupních testů. Testovány jsou znalosti a dovednosti v předmětech Český jazyk, Anglický jazyk a Matematika. Tyto testy jsou známkované a jejich absolvování je nutné pro splnění požadavků daného předmětu. 

3. ročníky/septima: Profilové testy 

Ve třetích ročnících jsou realizovány tzv. ročníkové testy. Studenti si mohou vybrat, zda se budou testovat z humanitního, nebo přírodovědného základu. Cílem těchto testů je zjistit úroveň znalostí u předmětů, které již studenti v dalším studiu mít nebudou, nebo změřit úroveň znalostí v předmětech, které budou studovat dále a budou z nich skládat maturitní zkoušku. Tyto testy jsou známkované a jejich výsledky pomáhají studentům připravit se na maturitní zkoušky. 

 

PŘÍNOSY A POZITIVA TESTOVÁNÍ 

Pro žáky: 

  • Zpětná vazba: Žáci získávají konkrétní informace o svém pokroku a úrovni znalostí, což jim pomáhá identifikovat silné a slabé stránky. 

  • Motivace: Pravidelné testování může zvýšit motivaci k učení, protože žáci vidí konkrétní výsledky svého úsilí. 

  • Sebehodnocení: Testy umožňují žákům lépe porozumět svým vlastním schopnostem a dovednostem, což podporuje jejich sebehodnocení a sebeuvědomění. 

  • Zlepšení studijních návyků: Pravidelné testování může vést k lepším studijním návykům, jako je efektivnější plánování času a systematické opakování učiva. 

  • Příprava na další studium: Testy pomáhají žákům připravit se na budoucí zkoušky a testy, čímž zlepšují jejich studijní návyky a dovednosti. 

  • Snížení stresu z budoucích zkoušek: Častější vystavení testovým situacím může pomoci snížit stres a úzkost spojené s budoucími důležitými zkouškami. 

 

Pro učitele: 

  • Diagnostika: Učitelé získávají cenné informace o úrovni znalostí a dovedností žáků, což jim umožňuje lépe přizpůsobit výuku potřebám jednotlivých žáků. 

  • Plánování výuky: Výsledky testů pomáhají učitelům plánovat další výuku a zaměřit se na oblasti, které vyžadují zlepšení. 

  • Zlepšení výukových metod: Analýza výsledků testů poskytuje učitelům zpětnou vazbu o efektivitě jejich výukových metod a umožňuje jim provádět potřebné úpravy a inovace. 

  • Hodnocení efektivity výuky: Testy poskytují učitelům zpětnou vazbu o efektivitě jejich výukových metod a umožňují jim provádět potřebné úpravy. 

  • Podklad pro hodnocení: Výsledky testů mohou sloužit jako objektivní podklad pro hodnocení žáků, což zvyšuje transparentnost a spravedlnost hodnocení. 

 

Pro vzdělávací proces: 

  • Standardizace: Srovnávací testy pomáhají udržovat jednotnou úroveň vzdělávání napříč různými třídami. 

  • Podpora individuálního přístupu: Díky výsledkům testů mohou školy lépe podporovat individuální potřeby žáků, například prostřednictvím doučování nebo jinými formami podpory. 

  • Dlouhodobé sledování pokroku: Testy umožňují dlouhodobě sledovat pokrok žáků a efektivitu vzdělávacího procesu. 

 

ZPĚTNÁ VAZBA K TESTŮM 

Zpětná vazba k testům bude poskytována responzivně a bude obsahovat rozbor silných a slabých stránek každého žáka. Tento rozbor bude založen na výsledcích testu a pomůže žákům lépe porozumět oblastem, ve kterých vynikají, a oblastem, které vyžadují další zlepšení. Součástí zpětné vazby bude také hodnocení aktuální úrovně znalostí a dovedností žáka v testovaných předmětech, což poskytne jasný přehled o jejich současné úrovni a umožní jim sledovat svůj pokrok v průběhu času. 

Na základě výsledků testu a identifikovaných slabých stránek budou žákům poskytnuty konkrétní doporučení a strategie pro další zlepšování. Tato doporučení mohou zahrnovat návrhy na konkrétní studijní materiály, metody učení nebo oblasti, na které by se měli zaměřit. Učitelé budou k dispozici pro individuální konzultace, během kterých mohou žáci diskutovat o svých výsledcích a obdržet další podporu a rady pro zlepšení. 

 

KONKRÉTNÍ INFORMACE 

1. ročníky/kvinta 

Mapování znalostí a dovedností – vstupní testy 

Testy jsou realizovány v prvních ročnících čtyřletého studia a v kvintě osmiletého studia. Jejich cílem je zjistit aktuální úroveň znalostí a dovedností žáků, kteří přichází po základní škole, respektive žáků přecházejících z nižšího gymnázia na vyšší (těm se zpravidla mění učitelé předmětů).  

Testovány jsou znalosti a dovednosti v předmětech Český jazyk, Anglický jazyk a Matematika. 

Testy jsou realizovány v rámci hodin příslušných předmětů a nejsou hodnoceny známkou. 

Obvykle jsou testy strukturovány tak, aby pokryly klíčové učivo základní školy. Mohou obsahovat různé typy úloh, včetně multiple-choice otázek, které testují schopnost rychle a přesně vybírat správné odpovědi, otevřených otázek, které vyžadují podrobnější a kreativnější odpovědi, a praktických úloh, které prověřují schopnost aplikovat teoretické znalosti v konkrétních situacích. 

Vstupní testy jsou jedním z diagnostických nástrojů, slouží jako podklad pro učitele, aby mohli lépe přizpůsobit výuku potřebám jednotlivých žáků a konkrétních tříd.  

Žákům poskytují informaci o úrovni jejich současných znalostí v kontextu dané třídy a celé školy. Také pomáhají identifikovat silné a slabé stránky žáků, což umožňuje cílenější podporu a rozvoj jejich dovedností. 

 

2. ročníky/sexta 

Ročníkové testy 

Srovnávací testy jsou realizovány ve druhých ročnících čtyřletého studia a v sextě osmiletého studia. Jejich cílem je zjistit aktuální úroveň a progres znalostí a dovedností žáků, včetně možnosti srovnání s úrovní znalostí vstupních testů, které žáci absolvovali na začátku svého studia. 

Testovány jsou znalosti a dovednosti v předmětech Český jazyk, Anglický jazyk a Matematika. Testy jsou součástí výše uvedených předmětů, učitelé na ně v průběhu školního roku odkazují.  

Testy ve spolupráci vytváří konkrétní učitelé předmětů v daných třídách, kteří garantují, že látka v testech obsažená byla ve třídách náležitě probrána, a vedoucí předmětové komise, který je současně garantem obsahu, rozsahu a přiměřené náročnosti testu.  

Okruhy testování jsou žákům předem známy (obvykle se jedná o výběr z učiva druhých ročníků). Seznam aktuálních okruhů je součástí přílohy tohoto textu. 

Testy jsou realizovány v jednotném termínu a čase. Testy jsou známkované, hodnota známky je rovna hodnotě běžné opakovací práce v konkrétním předmětu. Absolvování testu je nutné pro splnění požadavků daného předmětu. 

Testy mohou obsahovat různé typy úloh, jako jsou multiple-choice otázky, otevřené otázky a praktické úlohy. Struktura a formulace otázek, stejně jako typy úloh, mohou být analogické didaktickým testům maturitní zkoušky. 

Srovnávací testy slouží jako podklad pro učitele, aby mohli vyhodnotit pokrok žáků a přizpůsobit další výuku jejich potřebám.  

Žákům poskytují zpětnou vazbu o jejich pokroku a pomáhají jim identifikovat oblasti, které vyžadují další zlepšení. Výsledky testů mohou být také využity k individuálnímu plánování podpory a rozvoje dovedností žáků. 

 

Okruhy ročníkových testů.pdf193 kB

3. ročníky/septima 

Profilové testy 

Ve třetích ročnících jsou realizovány tzv. ročníkové testy. Studenti si mohou vybrat, zda se budou testovat z humanitního, nebo přírodovědného základu. Cílem těchto testů je zjistit úroveň znalostí u předmětů, které již studenti v dalším studiu mít nebudou, nebo změřit úroveň znalostí v předmětech, které budou studovat dále a budou z nich skládat maturitní zkoušku. 

Studenti si mohou vybrat mezi humanitním a přírodovědným základem, což jim umožňuje zaměřit se na oblasti, které jsou pro ně relevantní.  

Testy ve spolupráci vytváří konkrétní učitelé předmětů v daných třídách, kteří garantují, že látka v testech obsažená byla ve třídách náležitě probrána, a vedoucí předmětové komise, který je současně garantem obsahu, rozsahu a přiměřené náročnosti testu.  

Okruhy testování jsou žákům předem známy (obvykle se jedná o výběr z učiva třetích ročníků). Seznam aktuálních okruhů je součástí přílohy tohoto textu. 

Testy jsou realizovány v jednotném termínu a čase a jsou známkované. Hodnota známky je rovna hodnotě běžné opakovací práce v konkrétním předmětu. Absolvování testu je nutné pro splnění požadavků daného předmětu. 

Na základě výsledků testů mohou studenti upravit své studijní strategie a zaměřit se na oblasti, které vyžadují více pozornosti. Testy pomáhají studentům připravit se na maturitní zkoušky tím, že jim poskytují přehled o úrovni jejich znalostí v předmětech, které budou dále studovat. Na základě výsledků testů mohou studenti upravit své studijní strategie a zaměřit se na oblasti, které vyžadují více pozornosti. 

 

Okruhy profilových testů.pdf227 kB
© 2024 Všechna práva vyhrazena
vyrobeno forCandies